top of page

פיתוח מיומניות קשב ושליטה בכעסים וגמישות מחשבתית

עודכן: 13 בדצמ׳ 2020



איך ללמד את הילדים (וגם אותנו) לפתח גמישות מחשבתית ובכך להשפיע על יכולת הקשב, היצירתיות, הדימיון, האינטואיציה הפנימית ולהפחית חרדות והתקפי כעס בבית וכל זה דרך תרגיל פשוט של יצירה ?

הבית הוא מחנה האימונים שלנו. ותפקידנו כהורים הוא לנצל הזדמנויות וסיטואציות בחיים ולצייד את ילדינו בכלים אפקטיביים לחיים. אין ספק, שתקופה של חוסר וודאות וחוסר שגרה מביאה עימה הזדמנות מצוינת לסייע לילדינו לפתח את היצירתיות הטמונה בהם.


יצירתיות מסייעת בהתמודדות מול הלא נודע, שיפור האינטראקציה החברתית, חשיבה יצירתית, קבלת החלטות ויוזמה של רעיונות חדשים. יתרה מכך, היצירתיות מסייעת בהפחתת מצבי חרדה ושיפור הקשב והריכוז הפנימי.


במסגרת פעילות יצירתית וחווייתית תוכלו לפתח את יכולת הקשב בקרב ילדיכם, את החשיבה והדמיון, שיפור האינטואיציה הפנימית. כמו כן, מדובר בפעילות יצירתית שמיועדת לכל המשפחה ומאפשרת שיתוף פעולה, הקשבה, סבלנות וזמן איכות עם המשפחה.


מה להכין לתרגיל היצירה?


· תחלקו דף 4A מהמדפסת לכל משתתף

· כל משתתף מקבל עיפרון מחודד (לא עיפרון מכני)

· תכינו מראש צבעי עיפרון

· שיהיה בהישג ידיכם מחשב או סלולרי



שלבי התרגיל


1. דמויות מעוררות השראה - תבקשו מהילדים לחשוב על ארבע דמויות שמעוררות בהם השראה, או בשפת הילדים דמות שהם היו רוצים לחקות אותה, שהם מעריכים אותה, שנתנה להם אומץ לעשות משהו מפחיד, שהם היו רוצים להיות כמוה שעושה דברים מדהימים וכדומה. הדמות יכולה להיות מתוך סרט, מהמשפחה, מהחיים, מישהו מפורסם ועוד.


תקדישו לשלב זה בתרגיל 5 דקות לחשיבה.


2. חיפוש תמונה של הדמות בגוגל - לאחר מכן עליכם למצוא תמונה של הדמות שנבחרה שמעוררת בהם השראה. תקלידו את שם הדמות בגוגל לחצו על "חפש" ותעברו לחיפוש של תמונות, מבין כל התמונות עליכם למצוא תמונת פנים של אותה הדמות. במקרים שהדמות אינה מפורסמת, כמו למשל אמא, אבא ועוד תוכלו למצוא אותה במאגר התמונות שלכם בסלולרי או באלבום משפחתי.



גם לשלב זה, תקדישו 5 דקות לחיפוש.


3. תיקחו את דף הנייר והעיפרון - תציירו בעיפרון על הדף קו החוצה את הדף במאונך ובמאוזן. כך שיצא לכם ארבעה חלקים שווים על הדף – ריבוע לכל דמות. ובכל ריבוע תרשמו למעלה את שם הדמות שבחרתם, ומדוע הדמות הזו מעוררת בכם השראה?

כאשר בשפה הילדית השאלות הם: מה אתם הכי אוהבים בדמות הזו?



לדוגמה: אם בחרתי את אמא שלי כדמות מעוררת השראה, כי היא לימדה אותי להיות קשובה לעצמי. בראש הריבוע ארשום "אמא – הקשבה עצמית". ובריבוע אחר ארשום דמות נוספת שבחרתי וכן הלאה.


לשלב הזה תקדישו חמש דקות לפחות.


4. תעתיקו את הדמות לדף - אל דאגה אין שום צורך בכישרון ציור כי אתם הולכים לצייר ביד הנגדית ולא ביד הדומיננטית שלכם. מפתיע נכון?



ישנם כמה כללים שחייבים לשמור עליהם בעת העתקת הדמות:

1. הציור יתבצע ביד הנגדית מהיד הדומיננטית – אם אתם ימניים תציירו ביד שמאל ולהיפך.

2. הציור בעיפרון רגיל בלבד.

3. לא מוחקים אפילו לא קצת, ולא מחליפים את היד אפילו לא לנקודה.

4. הפעילות מתבצעת בשקט תוך חשיבה על הדמות ומהי מעוררת בכם (מומלץ מוזיקת רקע רגועה).


תקדישו לשלב הזה כחצי שעה של פעילות.


5. שיתוף ברגשות ובתחושות - מוזמנים לשאול את עצמכם ואת ילדיכם האם בזמן העתקת התמונה היו לכם תחושות בגוף, מחשבות, רגשות שעלו?


בשפה ילדית - האם הרגשתם בגוף תחושות נעימות או פחות נעימות? האם הרגשתם שהעיפרון רוצה לעבור ליד השנייה ? כאשר אתם מסתכלים על העבודה שלכם מה המחשבה שעוברת לכם בראש ? איך הלב או הגוף הרגישו בזמן שציירתם את הדמות ?


6. תוסיפו צבע לחיים - מוזמנים לקחת את צבעי העיפרון ופשוט להוסיף צבע לדמויות שציירתם.


7. תקשטו את הבית עם ציור ואן גוך שעשיתם כרגע – בעקבות היצירה ייווצרו במוח שלכם נוירונים חדשים ואזור היצירה והדמיון במוח יפתח למחוזות חדשים. הציור ביד הנגדית משחרר את אזור השליטה במוח ומחזק את הגמישות המחשבתית, מפעיל את הגוף האתרי שעובד על יכולת הביטוי והיצירה הפנימית. היכולת לקבל את הציור המושלם - מסייע למבקר הפנימי להנות מתהליכים תוך הורדת השיפוטיות וביקורת פנימית.


הדמות לחיקוי שבחרתם תהדהד בתת מודע ותתחיל לייצר תהליכים בשינוי תפיסת המחשבה ללא עבודה נוספת. מומלץ לתלות את היצירה ברחבי הבית ולחזור אליה בעוד כמספר שבועות, על מנת לבחון את השאלות הבאות:


· האם חל שינוי בהתמודדות באינטראקציה חברתית?

· האם חל שינוי ביכולת קבלת החלטות?

· האם חל שינוי ביצירת רעיונות חדשים?

· האם חל שינוי ביכולת התמודדות עם פחדים? האם גדלה יכולת הקשב?

· האם המודל לחיקוי שבחר הילד יצר השפעה ושינוי?


מוזמנים לשתף בתובנות, בחוויות ובשאלות שעולות לכם בעת התרגיל. מוזמנים לשתף חברים שיוכלו גם הם להנות מהתרגיל המדהים.


לצפייה בסרטון לייב שהעברתי להורים וילדים - לחצו כאן.


אשמח לענות על כל שאלה ולשמוע חוויות!


לליווי והנחיית הורים, התייעצות מול מצבים מאתגרים מול ילדיכם תתקשרו 050-9555114


ליאורה פלד,

איזון חיים

מתמחה בהורות לילדים מאתגרים רפואית/רגשית


77 צפיות0 תגובות
bottom of page