top of page

אוטיזם - תקשורת תת הכרתית הורה ילד

עודכן: 14 ביולי 2023

"איך את יודעת מה הילדה רוצה להגיד בלי שהיא מדברת", שאלה מנהלת בית הספר בו בתי לומדת.


השאלה הזאת לקחה אותי עמוק לתוך המחשבות, חיפשתי מילים הגיוניות קצרות ומדוייקות להסביר למנהלת בית הספר את מה שאני כבר יודעת ומלמדת הורים במשך שנים.


וזו התשובה שנתתי לה : "אני משתמשת באותה תקשורת שאת היית משתמשת כאשר ילדייך היו קטנים ולא תיקשרו במילים, זו תקשורת תת הכרתית שמגיעה מאינטואיציה הפנימית.


את זוכרת שידעת מה ילדייך רוצים עוד לפני שהחלו לבכות ? שהתעוררת בלילה לפני שהם השמיעו קול ? שידעת שקרה משהו בגן באותו רגע שהוא קרה ? "


כאשר ילדנו נולדים והם עדין לא מדברים במילים, הילדים שולחים לנו מסרים תת הכרתיים, לנו יש קולטנים שיודעים לקלוט את אותם מסרים ולהבין אותם, ככל שהילד גדל והשפה שלו מתרחבת, היכולת שלנו לקלוט מסרים תת הכרתיים הולכת ומצטמצמת - זה תהליך טבעי ביולוגי שמתרחש אצל רוב ההורים.


בילד על הרצף, שהתקשורת המדוברת לא תמיד נגישה לו, אנחנו ההורים ממשיכים באופן לא מודע להשתמש בשפת התקשורת התת הכרתית שדרכה תיקשרנו עם ילדנו כאשר היו תינוקות.


כאשר מגדלים ילד על הרצף, התקשורת התת הכרתית היא סופר חשובה, אבל הורים רבים בגלל הגיל הכרונולוגי של הילד, הדרישה החברתית שמבקשת לתת לילד עצמאות ואוטונומיה משלו, מיצרת אצל ההורים קונפליקט ושיבושים ביכולת לקלוט את התקשורת התת הכרתית.


מה שעוד אמרתי למנהלת, "שבשנה האחרונה כחלק "מתוכנית מקדמת תקשורת" שבניתי למתבגרת, והכנה שעשיתי בשנים קודמות דרך תוכניות מקדמות תקשורת אחרות שבניתי, לקחתי צעד אחורה ואני לא קולטת את המסרים התת הכרתיים באופן מודע. "


אני מחכה בסבלנות שהילדה פשוט תתן את המילים שלה ותביע את רצונה, כי היא יודעת להסביר את עצמה הכי טוב.


כאשר בונים תוכנית מקדמת תקשורת, בונים את השלבים המדוייקים לילד דרך תחומי העניין והכוחות הפנימיים שלו, דרכם הילד מוכן להיפתח ללמידה ולפתח את היכולת לבטא את עצמו ואת רצונותיו בצורה הכי טובה לו.


אז אם אני חוזרת לתחילת הפוסט ולתשובה שנתתי למנהלת - עכשיו שהילדה שלי גדולה, ועשתה דרך ביכולת להביע את עצמה, אני בוחרת כאמא מתי לקלוט את המסרים התת הכרתיים ומתי לחסום אותם ולאפשר למתבגרת להשמיע את הקול שלה בדרכה שלה.


*אל תנסו את זה בבית, על מנת לאפשר לילד לבטא את קולו יש לבנות תשתית שנבנת בהדרגה ורק שהילד מוכן אנחנו ההורים לוקחים צעד אחורה. חשוב לבנות תוכנית כזו אם איש מקצוע שיודע מה זה תוכנית מקדמת תקשורת ומתמחה ב ASD.


להרשמה לניוזלייטר ליחצו כאן


ליאורה פלד

מטפלת רגשית בשיטת איזון חיים ודפי הנפש

התמחות באוטיזם, טראומה מורכבת, התפתחות אישית.



110 צפיות0 תגובות
bottom of page