top of page

אוטיזם - הילד שלי טופל במשך שנים בטיפול רגשי אבל חברתית ורגשית אין התקדמות ואפילו יש נסיגה


משפט שאני כמטפלת שומעת אותו בורסיות שונות במהלך שנות עבודתי עם הורים, איך יכול להיות שהמתבגרת שלי הייתה בטיפול רגשי, יודעת לתאר את תחושתיה היטב ובכל זאת עכשיו שהיא צריכה לצאת לחיים היא נמנעת מלצאת מהבית, ללכת למקומות לא מוכרים וגם כאלו שמוכרים והיא או הוא מעדיפים להשאר בבית במרחב הבטוח והמוכר שלהם ?


אני רוצה להסביר, אוטיזם משמעותו קושי בהעברת מסרים ממני לצד השני ובהבנת מסרים מהסביבה אלי, זו כמו שפה שונה, לעיתים אפילו הפוכה לחלוטין מהשפה שמדוברת כאן.


ואני לא מתכוונת לשפה כמו עברית, אנגלית וכדומה אלא לשפה של כללים חברתיים, מסרים סמויים, הבעות פנים, שפת גוף וכן ניסוח שפתי - כל אלו מביעים מסר שעובר בין שני הצדדים. השפה שרוב החברה מדברת אותה אינה דומה לשפה שאוטיסט מדבר, מכאן נוצר קצר בתקשורת, תוקפנות הדדית ופחד לצאת לעולם ולתקשר.


בנוסף יש את הויסות החושי, הראיה הטלסקופטית, היכולת לחוש פיזית אנשים גם שהם לא נוגעים בך, רגשיות שמעתית ועוד - שמשפיעים על היכולת להרגיש בטוח ונינוח בסביבה.


טיפול רגשי פרטני עוזר לאוטיסט להבין את עצמו יותר טוב, לדעת שיש לו אפשרויות, אבל על מנת להפחית פחד וללמוד פעולות של יום יום צריך לתרגל, להתנסות בהדרגה וללמד את המחשבה להרגיע את הגוף בעת הצפה. זאת אומרת שבעת הצפה חושית הגוף שולח למוח אלפי סימני מצוקה, המוח קולט את האותות ומתחיל לייצר מחשבה שמובילה לפעולה, אצל אוטיסטים הפעולה היא ליצור ניתוק ולהפסיק את התקשורת ביני לבין הסביבה. כדי לאפשר לילדים שלכם לגדול להיות אנשים בוגרים עצמאיים, אתם ההורים צריכים להיכנס לתמונה ולא להשאיר את העתיד של הילדים שלכם בידיים של אנשי מקצוע, בפגישה השבועית אצל המטפלת הרגשית או בידיים של הצוות החינוכי - כל אלו חשובים אבל זה לא מספיק.

כדי שהילד שלכם יגדל להיות אדם בוגר ועצמאי, אתם צריכים לתרגל איתו בזמן אמת, דרך החיים עצמם, דרך הזדמנויות של יום יום את החיים עצמם, בהתאם למטרות שקבעתם בתוכנית מקדמת תקשורת. על מנת שאתם תוכלו להיות שם עבורם, לפעול ממקום מחשבתי ולא רגשי, חשוב שתיהיה לכם תמיכה, איש מקצוע שילווה אתכם, יעודד, יכוון, יהיה אוזן קשבת ויחשוב יחד איתכם מה הצעד הבא.


אדם שרואה את הפוטנציאל הגבוהה של הילד שלכם ומבין את הדקויות של הרצף האוטיסטי, והמנגנונים האוטומטים של הגוף, הקשר בין גוף ונפש ויכול לדייק אתכם בדרך לעצמאות של הילד שלכם. כמה שתתחילו מוקדם יותר תוכלו להכין את הילד שלכם יותר טוב לחיים, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. המוח גמיש ויכול ללמוד בכל גיל התנהגות חדשה.


לתרגול יש פרמטרים מאוד חשובים, התהליך חייב להעשות דרך תחומי החוזק של הילד תוך הקשבה לקו העדין שבין פחד לחרדה, בין הצפה לבין צונאמי, קו מאוד דק ועדין שחשוב לדעת לזהות אותו.


להרשמה לניוזלייטר ליחצו כאן



ליאורה פלד

מטפלת רגשית בשיטת איזון חיים ודפי הנפש

התמחות באוטיזם, טראומה מורכבת, התפתחות אישית.




131 צפיות0 תגובות
bottom of page