top of page

טראומה - ההבדל בין פוסט טראומה לפוסט טראומה מורכבת

עודכן: 10 בנוב׳ 2023

מה ההבדל בין פוסט טראומה מורכבת לפוסט טראומה ? אתם שואלים ואני עונה.


פוסט טראומה מורכבת מתפתחת בעקבות מצב מתמשך של התעללות ופגיעה, זה יכול להיות פגיעה בילדות או בבגרות כמו פגיעה מינית ממושכת, התעללות על ידי הורים נרקסיסטים, אלימות נפשית ממושכת, מערכת זוגית מתעללת ופוגענית, יוצאי כתות ועוד. פוסט טראומה רגילה מתפתחת בעקבות אירוע חד פעמי שבו האדם חווה רגש קשה וחש סכנה לחייו או לחיי האנשים שקרובים לו, כמו תאונת דרכים, פיגוע, אונס ועוד. שני המצבים, גם פוסט טראומה מורכבת וגם פוסט טראומה רגילה יש להם השלכות על החיים. שנהם יכולים להיות מלווים בסימפטומים קשים ובשנהם יכולים להיות הפרעות בתפקוד בחיים אבל יש הבדל בינהם וחשוב להכיר אותם.


"פוסט טראומה מורכבת" - פוגעת ביסוד הכי חשוב בחיים, "אמון", מאחר וטראומה מורכבת משמעותה פגיעה ממושכת על ידי אדם אחר, ולכן הדבר הראשון שמופר זה "אמון".

ואמון זה הדבר שהכי מורכב לשקם, במיוחד שהפגיעה היא בילדות.

פגיעה ממושכת מאלצת את הנפגע לפתח דרכי התמודדות שונים על חשבון דרכי התמודדות בריאים, לדוגמא לפתח הקשבה למה שהסביבה צריכה ולצמצם את הקשבה לצרכים האישים, מה שיכול לפתח הפרעות קשב וריכוז, קושי להתרכז, הזנחה של הצרכים הבסיסים, חרדות. בגלל שהפגיעה ממושכת, נפגעים המון תיפקודים שחשובים לחיים ובונים ביטחון עצמי ויכולת להשתלב בחיים. ויש המון גירויים שמפעילים את מערכת ההגנה והתרעה של הגוף. "פוסט טראומה" - פוגעת בתפקודים שקשורים לאירוע הטראומטי ומפעילה את מערכות ההתרעה של הגוף בעקבות גירוי שמזכיר את האירוע הטראומטי, לדוגמא: פיגוע, אז קולות נפץ, אמבולנס, אנשים חשודים וכדומה.


דרכי הטיפול בפוסט טראומה מורכבת שונים מפוסט טראומה רגילה, ההדגשים בטיפול הם שונים ומצריכים ידע ומקצועיות בפוסט טראומה מורכבת.

לא כל מטפל בטראומה הוא מטפל גם בפוסט טראומה מורכבת ולא כל המטפלים יודעים את הבבדלים המהותיים בדרכי הטיפול.

מקווה שהידע שנתתי פה תרם לכם, זה על קצה המזלג.

ליאורה פלד

מטפלת רגשית בשיטת איזון חיים ודפי הנפש

התמחות באוטיזם, טראומה מורכבת, התפתחות אישית.


להרשמה לניוזלייטר ליחצו כאן

14 צפיות0 תגובות
bottom of page