top of page

אוטיזם - בית הספר אומר X, הילד אומר Y - איפה האמת ?

הרבה הורים מקבלים דיווחים סותרים או שונים בנוגע לרמת התפקוד של הילד בבית הספר, דרך הדוח החינוכי ודרך שיחות שוטפות עם הצוות.


הדבר מעורר בהורים בלבול, האם יתכן שעל אותו ילד, על אותה סיטואציה יהיו גירסאות הפוכות ?


התשובה היא כן, הסיבה לכך יכולה להיות מגוונות אבל אחד מהם, שילד על הרצף נותן פרשנות משלו למצבים ובית הספר נותן פרשנות משלו על אותו המצב בדיוק.


הדבר השני שצוות בית הספר לא נמצא כל הזמן עם הילד ורואה אפיזודה אחת מתוך אלפי רגעים ביום.


הדבר השלישי, טלפון שבור, העברת מידע מאיש צוות אחד לשני שמוביל לכך שכותב הדוח או מקבל ההחלטה מבין את הדברים אחאת לגמרי מהסיפור המקורי.


לא פעם כאשת מקצוע, אני מקבלת דוחות חינוכיים שיש בהם הרבה מלל, הרבה פרשנות, מילים מכלילות, מילים גבוהות שכל אחד יכול לקחת אותם בהתאם לסרט שרץ לו בראש.

וכאשר מתחילים לשאול שאלות מגלים שיש פער בין הנכתב בדוח לבין המציאות.


אתן דוגמא להמחשה: דוח חינוכי בו נכתב על הילד כי נצפה פער גדול ברגשי, חברתי, לימודי, התנהגותי בינו לבין ביני גילו - לצד זה תואר מקרים שהילד לא נכנס לכיתה, לא משתף פעולה ועוד.


הרושם שהצטייר מהדוח החינוכי כי הילד ברמה תפקודית נמוכה, עם קשיי התנהגות והסתגלות.


בשיחה עם בית הספר בעזרת השאלות הנכונות, התמונה התבהרה, הדיווח שהתקבל על ידי מחנכת הכיתה נשען על פעם או פעמיים שבו צפתה על הילד לצורך מילוי הדוח.


הפער רגשי, חברתי, התנהגותי לא הצליח לרדת לדוגמאות בשטח ונשען על דוח שכתבו על הילד באחד האבחונים לפני שלוש שנים, אף אחד מצוות בית הספר לא ידע להסביר אותו.


בקיצור מההר נולד עכברוני קטן וחמוד.


בעצם התנגדות של הילד להיכנס לכיתה הייתה בשיעורים מסויימים, שבהם הייתה מורה שדיברה מהר, פנתה ישירות לילד עם שאלות והביעה חוסר שביעות רצון כאשר הילד לא ענה. והפער בתחום הרגשי, התנהגותי, לימודי לא היה קיים, אלא התפרש כתוצאה מכך שהילד היה צריך תיווך בזמן השיעור, זאת אומרת איש צוות שנמצא בסביבה שלו, שקשוב לו ויודע לעודד אותו להשתתף ולהביע את עצמו במהלך השיעור, להסביר לו מילים או משפטים שנאמרו על ידי המורה שיש בהם משמעות כפולה ותרגול בזמן ההפסקה של מצבים חברתיים כמו: איך משתלבים בתוך קבוצה כאשר יש כבר שיחה בין הילדים,


זאת אומרת שברגע שהתחלתי לנתח עם הצוות החינוכי משפט משפט בדוח החינוכי וביקשתי להבין איך הוא משתקף ומתבטא ביום יום,הצוות הבין כי יש לתת לילד מענים אחרים כדי לקדם אותו.


*טיפ להורים - כאשר אתם מקבלים דיווח דוח דוח חינוכי מבית הספר, תקראו אותו טוב, תשאלו את הצוות שאלות שמטרתם להבין בפרטי פרטים מה הוביל למסקנה או לתיאור המצב כפי שהוא.

וכך תוכלו לצמצם מסקנות ודרכי טיפול שאינם מותאמים לילד שלכם.


הרשמה לניוזלייטר ליחצו כאן


ליאורה פלד

מטפלת רגשית בשיטת איזון חיים ודפי הנפש

התמחות באוטיזם, טראומה מורכבת, התפתחות אישית.






64 צפיות0 תגובות
bottom of page