top of page

ככה נראית פגיעה רגשית במשפחה

עודכן: 28 באפר׳

"גדלתי עם אבא שתמיד העביר לי מסר שאני לא מספיק טובה, בכל דבר שעשיתי הייתה לו ביקורת, הפחד שיגיע הבייתה ואיתו תבוא גם הביקורת הטילה בי פחד גדול, תמיד חשבתי שככה זה בכל הבתים, שאבא הוא השוטר הרע בבית, זה שדואג שוב ושוב להראות לי, לאחי ולאמא כמה אנחנו לא בסדר, בהתחלה חשבתי שזה מאהבה, כשהגעתי לגיל התבגרות והלכתי לחברות שלי, ראיתי מערכת יחסים אחרת בין אבא לבין החברות שלי, קשר שלי אהבה, שיחות, עידוד, שם התחתי להבין שמשהו לא בסדר"


את המשפט הזה אני שומעת המון, מאנשים שגדלו בבית בו יש אלימות שקופה, אלימות שאינה גלויה לעין, שנאמרת במילים ובטון משתק שהורסת את הנפש.

במאמר אסביר מהי התעללות רגשית כאשר היא מתרחשת בתוך המשפחה והאם שיקום מהתעללות כזאת היא אפשרית ?


מהי התעללות רגשית?

התעללות רגשית, זו התעללות שקופה שמשאירה צלקות עמוקות ובלתי נראות. היא כוללת מגוון התנהגויות - מביקורת מילולית והפחדה ועד מניפולציה והזנחה - כולן מכוונות להפחתת תחושת הערך העצמי והעצמאות של הפרט. בניגוד להתעללות פיזית, סימניה אינם על העור אלא חרוטים עמוק בנפש, המשפיעים על בריאותו הנפשית של הקורבן ועל מערכות היחסים שלו. מאמר זה עוסק בטבעה של התעללות רגשית בתוך המשפחה, בסימניה ובמסע לקראת ריפוי מצלקותיה הבלתי נראות.


מהם הסימנים להתעללות רגשית במשפחה?


זיהוי התעללות רגשית בתוך המשפחה יכול להיות מאתגר בשל טבעה העדין והערמומי לעתים קרובות. עם זאת, מספר סימנים מרכזיים יכולים לאותת על נוכחותה. ביקורת מתמדת וזלזול, שמטרתם לערער את ההערכה העצמית של הפרט, הם מאפיינים בולטים. זה יכול להתבטא כהערות משפילות על היכולות, המראה או הערך של האדם, מה שגורם לקורבן להרגיש פגום וחסר ערך ללא הרף.


פחד הוא אינדיקטור משמעותי נוסף. אם המחשבה על אינטראקציה עם בן משפחה מעוררת חרדה או פחד, ייתכן שזו תגובה לדינמיקה של התעללות רגשית. פחד זה נובע לעתים קרובות מחוסר צפיות בהתנהגות המתעלל, שבו חיבה ותשומת לב ניתנות ונשללות לסירוגין, מה שמוביל לתערובת מבלבלת של אהבה ואימה.

בידוד, בין אם רגשי או פיזי, משמש גם כטקטיקת שליטה. המתעלל עשוי להגביל את האינטראקציות של הקורבן עם אחרים או לזלזל ברגשותיו ובחווייתו, מה שגורם לו להרגיש בודד ולא נתמך. בנוסף, מניפולציה, באמצעות אשמה או גזלייטינג, מסבכת עוד יותר את הקורבן ברשת של בלבול וספק עצמי.

הכרה בסימנים אלה היא הצעד הראשון להתמודדות עם התעללות רגשית ולחיפוש עזרה.

התעללות כזו יכולה להיות בין הורה לילד, בני זוג, ובין אחים בתוך המשפחה אבל היא הרסנית ומורכבת לשיקום כאשר הפגיעה מתרחשת על ידי הורה לילדו.


כיצד התעללות רגשית שונה מאהבה שיש בה התנהגות קשוחה?


הקו בין אהבה קשוחה להתעללות רגשית יכול להיראות לפעמים דק, אך הבחנות מרכזיות מבדילות ביניהן. אהבה קשוחה, המשמשת לעתים קרובות כצורה של משמעת או מוטיבציה, שואפת ללמד אחריות ולשפר התנהגות באמצעות הנחיות קפדניות אך הוגנות. יסודה נעוץ באהבה ללא תנאי וברצון שהפרט יגדל ויצליח. באופן ביקורתי, אהבה קשוחה היא עקבית, שקופה ומכבדת את כבודו של הפרט, ואינה מותירה מקום לספק לגבי כוונותיו של המטפל.

לעומת זאת, התעללות רגשית חסרה את היסודות הבונים הללו. במקום לטפח צמיחה, היא שואפת לשלוט ולהקטין. הביקורת והמשמעת הנובעות מהתעללות רגשית אינן מכוונות ללמד או לשפר את התנהגותו של הפרט אלא לערער את ביטחונו העצמי ואת האוטונומיה שלו. היא מאופיינת בחוסר עקביות, חוסר צפיות והשפלה. אהבתו ואישורו של המתעלל מותנים, ולעתים קרובות משמשים ככלים למניפולציה.

הבנת הבחנה זו היא קריטית. בעוד שאהבה קשוחה נבנית על יסוד של כבוד ושואפת לשינוי חיובי, התעללות רגשית שוחקת את ערך העצמי ומטפחת פחד. זיהוי ההבדל מסייע בזיהוי דינמיקה לא בריאה ובחיפוש אחר שינוי.


האם ניתן להשתקם מהתעללות רגשית :


ריפוי מהצלקות הבלתי נראות של התעללות רגשית הוא מסע הדורש סבלנות, חמלה עצמית ותמיכה. זיהוי ההתעללות הוא הצעד הראשון לקראת ההחלמה. משם, חיפוש עזרה מקצועית באמצעות טיפול יכול לספק מרחב בטוח לעיבוד חוויות ולבניית מחדש של ההערכה העצמית. קבוצות תמיכה מציעות תחושת קהילה והבנה מאנשים עם חוויות דומות. בנוסף, טיפוח מודעות עצמית ויישום טיפול עצמי חיוניים לריפוי. להשתקם מהתעללות רגשית זה אפשרי, ויש שיטות טיפול שונות שמציעות תקווה וסיוע לאלה המחפשים להשיב את תחושת העצמי והרווחה שלהם.


לקביעת תור חייגו 050-9555114


ליאורה פלד

מלמדת אנשים וילדים

לבחור לסמוך על הקול הפנימי


רוצים לקבל עדכון על המאמר הבא ? כאן


39 צפיות0 תגובות
bottom of page